ダンスキャラバン 「シベリアの花」

2022/1/8

ダンスキャラバン 「シベリアの花」
実施:2019、2020
作・演出・ワークショプナビゲーター:升田学
演奏・ワークショップナビゲーター:等々力政彦
ダンス:いはらみく、貫渡千尋、米澤百奈、升田学、池上たっくん(2019)、田添幹雄(2019)、正木悠太(2020)
主催:NPO法人ダンスボックス

https://dancebox.studio.site/

Dance Caravan “Flowers of Siberia
Implementation: 2019, 2020
Creation/Direction/Workshop Navigator: Manabu Masuda
Performance/workshop navigator: Masahiko Todoroki
Dance: Miku Ihara, Chihiro Nwando, Momona Yonezawa, Manabu Masuda
Takkun Ikegami (Shin-Nagata performance only), Mikio Tazoe (Shin-Nagata performance only), Yuta Masaki (Awaji Island performance, KIITO performance only)
Organizer: NPO Dance Box

「ダンスキャラバン」は、劇場を飛び出して舞台芸術を日常の中で体験できるような<公演+ワークショップ>を一体化し、体験型鑑賞プログラムです。

作者や出演者は、ダンスだけでなく、演劇・美術・音楽・生物学など多様なジャンルの視点からこの作品とワークショップをつくりました。新しい表現/世界との出会いや正解のない課題に挑戦する体験は、子どもたちの感性・想像力・創造性を育み、知的好奇心をかきたてます。子どもも大人も一緒に楽しめます。

内容>
➀出演者と子どもたちとの対話
「連想ゲーム」のように作品のキーワードをテンポよく変換します。子どもたちから出た「ことば」や「おと(オノマトペ)」を、ダンサーが「動き(ダンス)」に変換し、それらをみんなで吟味します。

②参加しながら舞台芸術を鑑賞
上演中に、子どもたちも簡単に作品に参加できるシーンがあります。緩やかに日常と非日常の世界を往来するような構成・演出です。

③実際に体験!ワークショップ
終演後に、作品に出てきた<オノマトペ>を変換するダンスワークやトゥバの民族音楽を体験します。自分の身体とじっくり向き合い観察する時間や、みんなで正解のない課題に挑戦する時間です。

上演作品>
「シベリアの花」
シベリアを旅したある男性の半生をコラージュするように描いた作品。小さな疑問と好奇心が広い世界へと導く様を、ワークショップとダンスで紹介します。オノマトペ(擬音語・擬態語)を使った独自の創作方法は、観る人にも親しみを持たせ、感性を揺さぶります。

Dance Caravan” is an experiential appreciation program that integrates “performance + workshop” so that you can step out of the theater and experience the performing arts in your daily life.

The artists and performers have created this work and workshop from the perspective of various genres such as theater, art, music, and biology, as well as dance. The experience of encountering new expressions/worlds and challenging tasks with no right answers will nurture children’s sensitivity, imagination, and creativity, and stimulate their intellectual curiosity. Both children and adults can enjoy it together.

Contents>
➀ Dialogue between the performers and the children
As in an “association game,” the key words of the work are converted at a fast pace. The dancers translate the “words” and “sounds” (onomatopoeia) from the children into “movements” (dance), and everyone examines them together.

2) Appreciating the performing arts while participating
During the performance, there are scenes where children can easily participate in the work. The structure and direction of the performance is such that it gently moves back and forth between the ordinary and extraordinary worlds.

3) Experience it for yourself! Workshop
After the performance, participants will have the opportunity to experience dance work and Tuvan folk music to transform the “onomatopoeia” that appeared in the work. This is a time to observe your own body, and to challenge yourself with tasks that have no right answers.

Performances
Flowers of Siberia
This work is a collage of the life of a man who traveled to Siberia. Through workshops and dance, we will show how small questions and curiosity can lead us to a wider world. The unique creative method of using onomatopoeia (onomatopoeic words and mimetic words) is familiar to the audience and shakes their senses.